Οι προτάσεις των φίλων που μας απάντησαν στο ερώτημα "Τι Δήμο θα ήθελαν να έχουμε" στην ουσία συνοψίζονται στις τέσσερις μαγικές λέξεις.
ΑΥΤΑΡΚΗΣ στην επίλυση των τοπικών υποθέσεων
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ στην λειτουργία του.
ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟΣ στα κενά των υπηρεσιών τρίτων αρχών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ των αποτελεσμάτων
Η Ομάδα των προτάσεων για την σωστή διαβίωση των πολιτών με άριστες αστικές υποδομές και αμεσότητα στην συντήρηση τους, (Δρόμοι, πεζοδρόμια, καθαριότητα, φωτισμός, Κ.Χ., κυκλοφορία, σήμανση κ.λ.π.) , μαζί με την ομάδα των θεμάτων της δημόσιας υγείας, με συμμετοχή του Δήμου κυριαρχούν στις προτάσεις των ερωτηθέντων.
Η αξιολόγηση της απόδοσης του Δήμου, όπως και η αξιολόγηση των δημοτών στην τήρηση των αποφάσεων του Δήμου, ήταν προτάσεις που ξεπερνούσαν τα συνηθισμένα.
Ο έλεγχος της σπατάλης του νερού. Η πρόληψη από πλημμύρες και πυρκαγιές, η αντιμετώπιση του προβλήματος της στέγης των δημοσίων υπαλλήλων, η κάλυψη των αναγκών σε αθλητικές υποδομές, η άμεση και πλήρης υποστήριξη εξυπηρέτησης των τουριστών (ΣΕΓΚΕΝ, ταξι, μαζικές δημόσιες συγκοινωνίες), ήταν συχνές προτάσεις.
Η αμφίδρομη μεταξύ Δήμου και πολιτών συνεχής και αξιόπιστη ενημέρωση, το συμμάζεμα και η ποιότητα των αστικών υποδομών των χωριών, η απελευθέρωση της πόλης από τα οχήματα και η άμεση αξιοποίηση της Μαρίνας, του Οινοποιείου, των Ιαματικών λουτρών και της Αλεξάντερ Φάσιον είναι οι μεγάλοι στόχοι που επισημάνθηκαν όταν ρωτήθηκαν.
Αποσπασματικά αναφέρθηκαν η σχολική στέγη και τα φροντιστήρια, η δακοκτονία, η αντικειμενική χάραξη των μαθητικών γειτονιών ανά σχολείο, τα φρεάτια όμβριων με στεγανό για το καλοκαίρι κάλυμμα και κάποια άλλα συνηθισμένα που απασχολούν συγκυριακά τους ερωτηθέντες.
Η προσωπική άποψη της ομάδας που ανέλαβε την ευθύνη συγκέντρωσης των προτάσεων είναι συγκεκριμένη. Ο Δημότης απαιτεί έναν τέλειο Δήμο που να καλύπτει τα πάντα, να μην κάνει διακρίσεις, να μην έχει προτιμήσεις σε περιοχές και να διεκδικεί το σύνολο των δημοσίων υποθέσεων που τον αφορούν. Για παράδειγμα δίνουν μία ως δύο ημέρες περιθώριο για να αλλάξει μια λάμπα του δρόμου, μια σπασμένη πλάκα πεζοδρομίου, να κλείσει ο Δήμος μια λακκούβα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α Θεσμοί
Οι θέσεις (θεσμικές) του Ομίλου για τον Δήμο που θέλουμε
Οι παρακάτω πολιτικές θέσεις αποτελούν και τους τελικούς μακρινούς στόχους προς τους οποίους θα πρέπει να οδηγούν τα βήματα μας και οι εκάστοτε προτάσεις μας. Η κάθε πρόταση που θα προτείνεται προς υλοποίηση θα πρέπει να είναι αποδεκτή, να έχει επιτυχία και να οδηγεί υποχρεωτικά στην επόμενη πρόταση.
* Ο Δήμος πρέπει να έχει διοικητική αυτοτέλεια. Να διοικεί και να διαχειρίζεται τις τοπικές δημόσιες υποθέσεις αποκλειστικά εκείνος, με νόμους πλαίσιο και με έκδοση κανονιστικών αποφάσεων από τον ίδιο τον Δήμο.
* Ο Δήμος πρέπει να είναι αυτάρκης οικονομικά με το μεγαλύτερο ποσό των εσόδων του από τοπική φορολογία ( σημείωση 2) που θα σχετίζεται με τις ανταποδοτικές υπηρεσίες που θα προσφέρει.
* Κατάργηση του συγκεντρωτικού συστήματος διακυβέρνησης και αντικατάσταση του με ένα σύστημα όπου το νομοθετικό έργο θα ασκεί το Δημοτικό Συμβούλιο στο οποίο θα εκπροσωπούνται αναλογικά όλες οι τάσεις, και την εκτελεστική εξουσία θα έχει ο Δήμαρχος συνεπικουρούμενους από ελάχιστους αντιδημάρχους εκλεγόμενοι όλοι εκτός των παραταξιακών ψηφοδελτίων και με ταυτόχρονη αποκοπή των υπηρεσιακών σχέσεων μεταξύ των αιρετών και του υπαλληλικού προσωπικού του Δήμου
* Δημιουργία εσωτερικών αξιόπιστων μηχανισμών εποπτείας και ελέγχου της οικονομικής διαχείρισης και της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων.
* Δημιουργία ισχυρού μηχανισμού εποπτείας και ελέγχου των δράσεων και των συμπεριφορών των πολιτών στην εφαρμογή των κανονιστικών αποφάσεων του Δήμου. (Ισχυρή Δημοτική Αστυνομία)
* Να είναι αποκεντρωμένος. Να έχει καθημερινή αμφίπλευρη επικοινωνία με τους πολίτες για ενημέρωση, χρησιμοποιώντας όλα τα σύγχρονα μέσα, σε βασικά και αναγκαία θέματα που πρέπει να έχουν γνώση οι πολίτες. (Προγραμματισμός, Οικονομικά κ.α.)
* Να συμμετέχει στον Εθνικό και Περιφερειακό Προγραμματισμό με προδιαγεγραμμένους και σεβαστούς στην τήρηση τους κανόνες.
* Να λειτουργεί ως καταλύτης παρεμβαίνοντας ενεργά στην κοινωνική και οικονομική ζωή του νησιού.
* Να αποσαφηνιστούν οι δημόσιες υποθέσεις (αρμοδιότητες) μεταξύ του Πρώτου και Δεύτερου βαθμού σύμφωνα με τον ΕΧΤΑ (σημείωση 1) με στόχο στον Δήμο να ανήκει η διοίκηση και η διαχείριση τους και στην Περιφέρεια ο Προγραμματισμός των εθνικών και περιφερειακών πόρων.
Οι παραπάνω θέσεις αλλάζουν τα σημερινό νομοθετικό συγκεντρωτικό πλαίσιο διακυβέρνησης των Δήμων και το καθιστούν συμμετοχικό με ευρύτατη συμμετοχή των πολιτών που αναλαμβάνουν ευθύνες και τις πληρώνουν άμεσα, ενώ παράλληλα λειτουργούν εσωτερικοί κανόνες ελέγχου των λειτουργιών του.
Απελευθερώνονται οι υπηρεσίες από τον εναγκαλισμό τους με τους αιρετούς και μπαίνουν κανόνες αξιολόγησης του αποτελέσματος.
Πολλαπλασιάζεται η προσφορά και η αξιοποίηση των πολιτών αφενός σεβόμενοι της δημοτικές λειτουργίες και αφετέρου συμπληρώνοντας αυτές εθελοντικά με σκοπό την ελάφρυνση των φορολογικών τοπικών βαρών και την μείωση του κόστους των υπηρεσιών.
Ανοίγονται νέοι ορίζοντες στην ισότιμη συμμετοχή των βαρών και στην δίκαιη αναδιανομή τους και παράλληλα τίθενται τοπικοί στόχοι που μέχρι σήμερα με το υφιστάμενο πλαίσιο είναι αδύνατον να κατακτηθούν. Ο Δήμαρχος συντονίζει και είναι απλά εκτελεστής των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου που εκλέγεται ξεχωριστά ενώ στο δημοτικό συμβούλιο εκπροσωπούνται αναλογικά όλες οι τάσεις της κοινωνίας με ευθύνες απέναντι των νόμων.
Οι παραπάνω στόχοι βρίσκονται στο τέρμα ενός μεγάλου δρόμου που είμαστε υποχρεωμένοι να αρχίσουμε να περπατάμε από σήμερα. Από εμάς και από όλη την κοινωνία μας εξαρτάται να φτάσουμε όσο γίνεται πιο σύντομα στο τέρμα.
Γι' αυτό η επιλογή του κάθε βήματος θα πρέπει να είναι προσεκτική, υλοποιήσιμη και να σπρώχνει ώστε να πάμε στο επόμενο βήμα.
Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν θεσμικά και νομοθετικά εμπόδια αλλά και συνήθειες δεκάδων ετών. Γνωρίζουμε όμως επίσης ότι οι Βουλευτές, ο Περιφερειάρχης και ο Δήμαρχος με το συμβούλιο του εκλέγονται από εμάς τους πολίτες. Άρα βήματα μπορεί να γίνουν στοχεύοντας σε εφικτές λύσεις και προς τις τρεις κατευθύνσεις που θα οδηγούν στον τέρμα του μεγάλου δρόμου.
Σημείωση 1:Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ) που έχει ισχύ νόμου, Η διοίκηση και η λειτουργία της πρώτης και δεύτερης βαθμίδας εκπαίδευσης ανήκει στον Δήμο, Η διοίκηση και η λειτουργία της πρωτοβάθμιας υγείας και των τοπικών νοσοκομείων ανήκει στον Δήμο. Η προστασία, ανάδειξη και εκμετάλλευση του δομημένου και αδόμητου περιβάλλοντος τοπικά, ανήκει στον Δήμο. Το σύνολο των προγραμμάτων Πρόνοιας ανήκουν στον Δήμο Όλα με νόμους πλαίσιο της κεντρικής κυβέρνησης.
Σημείωση 2: Οι φόροι εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας επιβάλλονται και εισπράττονται από τον Δήμο μέσα στα όρια της δημοσιονομικής πολιτικής.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β Αρμοδιότητες
Σημερινές Αρμοδιότητες του Δήμου
Οι σημερινές αρμοδιότητες των Δήμων χρήζουν ιδιαίτερης μελέτης παγκόσμιας πρωτοτυπίας και κατανέμονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες.
Κατηγορία Α Τις αποκλειστικές
* Η λειτουργία του Δημοτολογίου και του Ληξιαρχείου παραχωρημένες κατ' εξουσιοδότηση του κράτους.
* Η διαχείριση των υδάτων και των υγρών αποβλήτων διατηρώντας το κράτος την αρμοδιότητα της προστασίας του.
* Η αρμοδιότητα λειτουργίας των λιμανιών
* Η εφαρμογή των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης
* Η ανάδειξη και η συντήρηση των αστικών υποδομών
* Οι αθλητικές υποδομές και η συντήρηση τους
* Τα πολιτιστικά κέντρα και η λειτουργία τους
Κατηγορία Β Τις εξαρτώμενες και συνδιαχειριζόμενες
Μία μεγάλη κατηγορία αρμοδιοτήτων για διάφορους λόγους είναι ή συνδιαχειριζόμενες με άλλες αρχές ή αποσπασματικές ή ελεγχόμενες οικονομικά και διοικητικά από άλλες αρχές είναι οι παρακάτω.
* Στερεά απόβλητα. Μια παραδοσιακή αρμοδιότητα των Δήμων εξού και η ονομασία των Δημάρχων ως οδοκαθαριστές και ληξίαρχοι κόπηκε στη μέση και την αξιοποίηση των στερεών αποβλήτων την παραχώρησαν στην Περιφέρεια. Παράλληλα ακόμα και αυτή η καθαρά ανταποδοτική υπηρεσία των Δήμων καθορίζεται αυστηρά με νόμους του κράτους ως προς τον καθορισμό των τελών και τον τρόπο είσπραξης τους με αποτέλεσμα την κατάφορη αδικία της ισότητας των πολιτών στα βάρη.
* Οι βρεφονηπιακοί Σταθμοί. Η με νόμο υπαγωγή των ηλικιών των νηπίων και των προνηπίων στην υποχρεωτική εκπαίδευση αλλοίωσε την αποκλειστική τους αρμοδιότητα με αποτέλεσμα τον επιμερισμό της ευθύνης.
* Η γνωμοδότηση σύνταξης των χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων. Αν και αυτή η αρμοδιότητα δεν ενέχει την πλήρη και αποκλειστική ευθύνη αφού η γνωμοδότηση δεν είναι υποχρεωτικής δέσμευσης.
* Η δημοτική Αστυνομία. Η οποία σχεδόν σε όλους τους τομείς υπερκαλύπτεται από την κρατική αστυνομία με περιορισμένες αποκλειστικές αρμοδιότητες.
* Η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας. Με σοβαρούς αποκλεισμούς εξ αιτίας της απαγόρευσης σύστασης δημοτικών επιχειρήσεων και της ένταξης τους σε αναπτυξιακούς νόμους για επιδότηση και δάνειο.
* Η διαχείριση των παραλιών με συνδικαιούχο και επόπτη το κράτος.
Κατηγορία Γ Ανεπιθύμητες στην Κεντρική Εξουσία
Πέραν των ανωτέρω υπάρχουν και οι αρμοδιότητες που ανήκουν στο κράτος και για την διευκόλυνση του, ή το άλλοθι του τις έχει μεταφέρει στους Δήμους.
* Τα σφαγεία. Ο πρωτογενής τομέας ανήκει εξ ολοκλήρου στην Περιφέρεια και όμως τα σφαγεία μεταβιβάστηκαν στους Δήμους με αποτέλεσμα το οικονομικό κόστος και την κριτική χωρίς να δύναται να ασκήσει πλήρη πολιτική στην παραγωγή και στην μεταποίηση των κτηνοτροφικών προϊόντων.
* Η ευθύνη προστασίας αδέσποτων ζώων φιλοξενίας.
* Οι πολιτικές Πρόνοιας. Η αρμοδιότητα αυτή από την στιγμή που τα προνοιακά επιδόματα και οι πολιτικές για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού ανήκουν στην Περιφέρεια και στο Κράτος εντάσσονται μάλλον στην κατηγορία των αγαθοεργιών και των δωρητών.
* Οι σχολικές επιτροπές για την συντήρηση και τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων. Παρέδωσαν αυτή την αρμοδιότητα στους Δήμους που έχει κόστος χωρίς να ολοκληρώσουν τον σχεδιασμό μεταφοράς την πλήρους αρμοδιότητας διοίκησης και λειτουργίας των σχολείων.
*Η πολιτική προστασία. Ανέθεσαν την αρμοδιότητα της προστασίας των περιοχών των Δήμων από φυσικές καταστροφές χωρίς να μεταβιβάσουν πόρους και αρμοδιότητες προστασίας και ανάδειξης του περιβάλλοντος.
* Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Που κατέληξαν σε διεκπεραίωση δημοσίων εγγράφων και όχι επίλυσης προβλημάτων των πολιτών.
Πρόταση των επιθυμητών αρμοδιοτήτων του Δήμου Κω
Η κατάθεση προτάσεων που αφορούν τις τοπικές υποθέσεις που επηρεάζουν μόνο την περιοχή του Δήμου μας σχετίζονται άμεσα με την νησιωτικότητα. Ο θαλάσσιος αποκλεισμός είναι λογικό να ενισχύει θέσεις αυξημένων ευθυνών και αρμοδιοτήτων του νησιωτικού Δήμου σε αντίθεση με τους Ηπειρωτικούς.
Παράλληλα ο διαχωρισμός των σημερινών αρμοδιοτήτων του Δήμου δεν έγινε τυχαία, αλλά είχε σκοπό να καταδείξει: α) Την αφαίρεση αρμοδιοτήτων που θα καταστήσουν τον Δήμο αναπτυξιακό κύτταρα. β) Τον περιορισμό του Δήμου σε υποθέσεις που διευκολύνουν την απρόσκοπτη παρουσία επενδυτικών ομίλων. και γ) Το σπουδαιότερο μετατρέπουν τον Δήμο σε θεραπαινίδα της κεντρικής εξουσίας.
Βασικοί κανόνες
Α. Η γνώση του χώρου είναι η βάση στην οποία στηρίζεται κάθε δραστηριότητα. Για να υπάρξει η γνώση που καθημερινά αλλάζει θα πρέπει πέραν της πληθυσμιακής εξέλιξης απαιτείται η γεωγραφική και κτηματογραφική απεικόνιση και λεπτομερής καταγραφή και εξέλιξη ακινήτων και ιδιοκτησιών.
Β. Η εξέλιξη του πληθυσμού πέραν του δημοτολογίου και του ληξιαρχείου απαιτεί γνώση της υγείας, γνώση των ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού, γνώση της εκπαιδευτικής τους κατάρτισης.
Γ. Η πρόοδος μιας κοινωνίας πέραν της γνώσης του χώρου και της γνώσης των ανθρώπων εξαρτάται από την ικανότητα της να παρεμβαίνει σε αυτά, να τα προστατεύει, να τα αναδεικνύει και να τα εκμεταλλεύεται.
Παραδοχή των προϋποθέσεων
Επειδή τα πάντα συνδέονται με την οικονομία, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι δύο είναι οι βασικές προϋποθέσεις μιας κοινωνίας για να προοδεύσει.
Η μία προϋπόθεση είναι ο φόρος Ακίνητης Περιουσίας, μέσα από την οποία υποχρέωση των πολιτών αφενός υπάρχει η γνώση του χώρου και αφετέρου η υποχρέωση αξιοποίησης της ακίνητης περιουσία των φορολογουμένων.
Η άλλη προϋπόθεση είναι ο φόρος εισοδημάτων, μέσα από την οποία υποχρέωση των πολιτών αφενός υπάρχει η γνώση της κοινωνίας των ανθρώπων και αφετέρου η υποχρέωση της προστασίας τους και της καλυτέρευσης της ζωής τους.
Οι δύο αυτοί φόροι άμεσα επιβαλλόμενοι και εισπραττόμενοι θα αναδείξουν την συλλογικότητα και την ευθύνη των πολιτών και θα οδηγήσουν την τοπική κοινωνία στην προστασία του χώρου και της ζωής των ανθρώπων.
Προτάσεις αρμοδιοτήτων ενός νησιωτικού Δήμου
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας ιδιαίτερα στα νησιά οι τοπικές δημόσιες υποθέσεις αφενός είναι αυξημένες και αφετέρου θα πρέπει να είναι πλήρης και ολοκληρωμένες. Οι παρακάτω ενότητες αποτελούν το φάσμα ενός σύγχρονου Δήμου ικανού να παρεμβαίνει, να προστατεύει και να αναδεικνύει την ζωή και την περιουσία των κατοίκων του νησιού.
* Προστασία. Ανάδειξη και εκμετάλλευση του περιβάλλοντος. Σε αυτό υπάγονται α) Τα δάση. β)Οι ποταμοί και οι χείμαρροι γ) οι παραλίες δ) οι περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλους ε) Τα υπόγεια ύδατα στ) η διαχείριση των στερεών, υγρών και αερίων αποβλήτων ζ) η μόλυνση του περιβάλλοντος.
*Η προστασία της υγείας των πολιτών. Σε αυτό υπάγονται α) η δημόσια υγιεινή ανθρώπων, ζώων και επιχειρήσεων. β) ο έλεγχος των ποτών και των τροφίμων. γ) Η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. δ) η φροντίδα των ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού δηλαδή τα σύνολο της προνοιακής πολιτικής από τα επιδόματα μέχρι το σύνολο της παροχής υπηρεσιών (ιδρύματα).
* Η μέριμνα της κοινωνικής ανάπτυξης της περιοχής. Σε αυτό υπάγονται α) ο πολιτισμός β) ο αθλητισμός γ) τα μνημεία και η ιστορία της περιοχής. δ) οι αστικές υποδομές της περιοχής. ε)Το πράσινο στ) η κυκλοφορία πεζών και οχημάτων
* Η μέριμνα της οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής. Σε αυτό υπάγονται α)Το σύνολο του πρωτογενή τομέα; ανάπτυξης. β) το σύνολο των δράσεων του δευτερογενή τομέα. γ) Η χωροταξία χρήσεων της γης δ) Οι υποδομές των συγκοινωνιών (πύλες εισόδου εξόδου, ολόκληρο το οδικό δίκτυο) ε) η εκπαίδευση η επιμόρφωση και η κατάρτιση. στ) η προστασία και η υποστήριξη της μισθωτής εργασίας ζ) η προστασία της περιουσίας των πολιτών. η) η μεταβίβαση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου
Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω προκύπτουν μερικά συμπεράσματα που είναι αναγκαία για να κατανοήσουμε την υστέρηση του πρώτου δημοκρατικού κυττάρου.
* Αδίκως οδηγηθήκαμε στον ενιαίο Δήμου αφού η προοπτική της δημιουργίας του ήταν η ανάληψη αρμοδιοτήτων και ευθυνών.
* Υπάρχει άμεση αναγκαιότητα της αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων και των πόρων μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης.
* Υπάρχει ανάγκη αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων του Δήμου και της κεντρικής εξουσία με βάση τον ΕΧΤΑ και τις πρακτικές των κρατών της Δύσης.
* Υπάρχει ανάγκη σύνδεσης των αρμοδιοτήτων με την οικονομία και τους πόρους του Δήμου.
Και στις δύο περιπτώσεις. Των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας και της κεντρικής εξουσίας, η επιλογή της διεκδίκησης σχετίζεται από την οντότητα και την ισχύ του Δήμου και της κοινωνίας του. Όμως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χωρίς την ανασύνθεση των αρμοδιοτήτων δεν μιλάμε για Δήμο ανάπτυξης, αλλά για Δήμο διαχειριστή κάποιων υποθέσεων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ.
Διοικητική Οργάνωση του Δήμου
Σημερινή κατάσταση
Την διοίκηση του Δήμου την ασκεί η εκτελεστική εξουσία που σύμφωνα με τον νόμο επωμίζεται ο Δήμαρχος.
* Ο Δήμαρχος είναι ο προϊστάμενος όλων των υπηρεσιών του Δήμου.
* Ο Δήμαρχος επιλέγει τον Γενικό Γραμματέα του Δήμου που είναι μετακλητός υπάλληλος και έχει την ευθύνη συντονισμού της λειτουργίας του Δήμου.
* Ο Δήμαρχος διορίζει 5 αντιδημάρχους στους οποίους αναθέτει καθήκοντα και ευθύνες προϊσταμένου υπηρεσιών της αρμοδιότητας του.
* Στα νευραλγικά Νομικά Πρόσωπα του Δήμου λειτουργεί Διοικητικό Συμβούλιο με πρόεδρο που εκ των πραγμάτων προτείνει ο Δήμαρχος, αφού πρώτα έχει επιλέξει πέντε αντιδημάρχους από τους 17 συμβούλους. Οι πρόεδροι είναι : α) Πολιτισμός Αθλητισμός(καταργείται) β) Πρόνοια (Καταργείται) και ΚΕΑΣ γ) ΔΕΥΑΚ δ) Λιμενικό Ταμείο ε) Μαρίνα) στ) ΑΝΕΜ ζ) Σχολικές Επιτροπές (Καταργούνται)η) ΚΩΑΝ
* Ο Δήμος σύμφωνα με τον σημερινό οργανισμό του που ισχύει από το 2011 διαθέτει 10 Διευθύνσεις υπηρεσιών. (α) Οικονομικών β) Τεχνικών γ) Πολεοδομίας δ) Διοικητικών ε) Προγραμματισμού στ)Οικονομικής ανάπτυξης ζ) ΚΕΠ η) Πολιτισμού αθλητισμού θ) Περιβάλλοντος.
Λειτουργεί γραφείο Δημάρχου
Προβλέπονται αποκεντρωμένες υπηρεσίες σε κάθε δημοτική Κοινότητα.
* Στον Δήμο της Κω υπηρετούν ο παρακάτω αριθμός μονίμων υπαλλήλων κατά κλάδο και ειδικότητα. ΠΕ 48. ΤΕ 20. ΔΕ 116. ΥΕ 65 Σύνολα 249
Στην ουσία αλλά και στην πράξη το νομοθετικό όργανο που είναι το Δημοτικό Συμβούλιο ασκεί και διοίκηση κατ' εξουσιοδότηση του Δημάρχου αφού πέντε αντιδήμαρχοι και τουλάχιστον 8 πρόεδροι νομικών προσώπων ασκούν διοίκηση .
Το αποτέλεσμα είναι η αδυναμία του νομοθετικού οργάνου δηλαδή του Δημοτικού Συμβουλίου να ελέγξει την υλοποίηση των αποφάσεων του από την εκτελεστική εξουσία. Και η αδυναμία αξιολόγησης των υπηρεσιών αφού σε αυτές προΐστανται αιρετοί.
Η επιθυμητή οργάνωση και διοίκηση του Δήμου
Ο Δήμος της Κω δεν είναι μια αστεία δομή διοίκησης και διαχείρισης πραγμάτων, αλλά είναι ένας ζωντανός οργανισμός ανθρώπων, της ζωής τους και του μέλλοντος τους. Ο όγκος των εργασιών του και τα αντικείμενα της αποστολής τους όπως παρουσιάζονται στις ευθύνες και στις αρμοδιότητες του είναι τεράστια.
Άρα η οργάνωση και η λειτουργία του είναι πρωτεύουσα υπόθεση για την ζωή και την προστασία της περιουσίας των κατοίκων του νησιού.
Οι σύγχρονοι κανόνες λειτουργίας των Δήμων που έχουν ως μοναδικό σκοπό την ευρεία συμμετοχή των πολιτών ώστε να μειώνεται το κόστος και να αυξάνεται η απόδοση με την χρήση των εξελίξεων στην τεχνολογία, την πληροφορική και τον έλεγχο της ποιότητας και του παραγόμενου έργου που είναι αναγκαία στοιχεία για την επιβίωση των κοινωνιών στον σκληρό ανταγωνισμό.
Οι προτάσεις για την σωστή και εύρυθμη λειτουργία του Δήμου σχετίζονται και εξαρτώνται και από τις τρεις παραμέτρους που επηρεάζουν τον Δήμο. Δηλαδή α) το θεσμικό πλαίσιο β) τις αρμοδιότητες που σχετίζονται και με τον όγκο των εξυπηρετουμένων που αναφέραμε στα προηγούμενα δύο κεφάλαια και γ) τα οικονομικά μέσα που έπονται στην παρουσίαση.
Όμως παρά τις τεράστιες αποκλίσεις από το επιθυμητό και αυτό που ισχύει στα κράτη της Ευρώπης και στις τρεις παραπάνω παραμέτρους, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο οργανισμός του Δήμου όπως είναι σήμερα θα πρέπει να λειτουργήσει λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
* Με ασφυκτικά οικονομικά πλαίσια και τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές και σε έργα είναι αναγκαία η ιεράρχηση των έργων και των δράσεων ώστε να ταυτίζονται με τις πραγματικές σε προτεραιότητα επιθυμίες των πολιτών.
* Ακριβώς για τις ίδιες αιτίες είναι αναγκαία η εξεύρεση λύσεων στην οργάνωση και στην διοίκηση του Δήμου που θα μειώνουν το κόστος, θα ελαχιστοποιούν τις σπατάλες και θα αυξάνουν το αποτέλεσμα και την ποιότητα.
* Επειδή ο χρόνος ενός Δήμου δεν περιορίζεται στην τετραετία της εκάστοτε δημοτικής αρχής αλλά είναι διαχρονικός, η ανάγκη απεγκλωβισμού της διοικητικής δομής και λειτουργίας του Δήμου από τους αιρετούς είναι αναγκαία και επιβεβλημένη, όπως αναγκαία και επιβεβλημένη είναι στελεχιακή σύνθεση των νευραλγικών υπηρεσιών του Δήμου που θα εγγυηθούν την συνέχεια του Δήμου.
* Στον σύγχρονο κόσμο οι νευραλγικές υπηρεσίες που στηρίζουν όλο το οικοδόμημα ενός οργανισμού είναι: α) Οι υπηρεσίες προγραμματισμού και ανάπτυξης β) Οι οικονομικές υπηρεσίες στο σύνολο τους με τους εσωτερικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς γ) Οι τεχνικές υπηρεσίες που μελετούν και επιβλέπουν και δ) Οι υπηρεσίες ελέγχου εφαρμογής και τήρησης των αποφάσεων του Δήμου από τους χρήστες.
* Επειδή το θεσμικό πλαίσιο της διακυβέρνησης των Δήμων δεν εγγυάται την διαφάνεια και την αξιολόγηση, ώστε να αποφεύγονται λάθη απαιτείται η διαμόρφωση και εφαρμογή πολιτικών που θα καθιστούν τους πολίτες συμμέτοχους στην λήψη και στην υλοποίηση των αποφάσεων.
Οι παραπάνω προϋποθέσεις σε συνδυασμό με την αποτύπωση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων των τριών παραμέτρων που προαναφέραμε θα μας δώσουν την δυνατότητα να προσεγγίσουμε την πραγματικότητα και να προτείνουμε τα πρώτα βήματα που θα πρέπει να εφαρμοστούν ώστε να ξεκινήσει η μακρά διαδρομή μιας πορεία αλλαγών που στο τέλος θα οδηγήσει στην δημιουργία ενός ισχυρού Δήμου ικανού να σχεδιάζει, να υλοποιεί και να προστατεύει την ζωή και την περιουσία των πολιτών του σύμφωνα με τα δικαιώματα και τις δυνάμεις της κοινωνίας της.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ
Οι Οικονομικοί πόροι του Δήμου
Οικονομική εικόνα του Δήμου του έτους 2022
Η πραγματική εικόνα του Δήμου για το έτος 2022 στα έσοδα και στα έξοδα που μπορεί να μας οδηγήσει σε συμπεράσματα είναι η ακόλουθη σε αδρές γραμμές.
Τα συνολικά έσοδα του Δήμου ανέρχονται περίπου στα 30 εκατομμύρια
* Εξ αυτών το 45% προέρχονται από πηγές εσόδων του Δήμου και το 55% από κρατικές και λοιπές επιχορηγήσεις
* Οι λειτουργικές του δαπάνες (μισθοδοσίες, επιχορηγήσεις. συντηρήσεις. κλπ) ήταν 25 εκ. Οι επενδύσεις του σε έργα και αγορές μηχανημάτων και οικοπέδων 5 εκ. ευρώ
* Η επί μέρους ανάλυση των στοιχείων δεν απαιτείται σε αυτή την φάση της έκθεσης.
Συνοπτική εικόνα
Η παραπάνω εικόνα είναι αψευδής μάρτυρας μιας κατάστασης που έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά.
* Οι ανελαστικές δαπάνες του Δήμου στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι επιχορηγήσεις στα νομικά του πρόσωπα ανέρχονται στα 25.000.000 και τα περιθώρια των δαπανών για έργα και αγορές παγίων περιορίζονται στα 5.000.000 ευρώ
* Τα ίδια έσοδα του Δήμου είναι 14.200.000 σε αντίθεση με τις κρατικές επιχορηγήσεις που ανέρχονται στα 15.500.000.
* Από την συνοπτική παρουσίαση των οικονομικών απουσιάζουν ο πάγιος εξοπλισμός και η ακίνητη περιουσία του Δήμου με αποτέλεσμα να είναι ισχνή μια ολοκληρωμένη ανάλυση της οικονομικής του κατάστασης. Απουσιάζει επίσης η ανάλυση των τεσσάρων επιχειρήσεων του (ΔΕΥΑΚ. ΜΑΡΙΝΑ. ΔΗΡΑΣ και ΚΕΚΠΑΠΥΑΣ) που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του Δήμου. Επίσης απουσιάζει η εικόνα του Λιμενικού Ταμείου.
* Παράλληλα απεικονίζεται στον ισολογισμό το γεγονός της δέσμευσης από το κράτος ποσού άνω των 17 εκ που εξυπηρετεί την διαμόρφωση του γνωστού μας εθνικού μαξιλαριού εγγύησης των δανείων. Επίσης εμφανίζεται ποσό άνω των 16 εκ. από οφειλές προς τον Δήμο των παρελθόντων ετών.
Γενικά συμπεράσματα
1. Από τους αριθμούς αποδεικνύεται η πλήρης εξάρτηση του Δήμου από το κράτος και την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική.
2. Το ποσό των 5 εκ για την κάλυψη των τεράστιων αναγκών του νησιού και των ελλείψεων του στις αστικές και κτηριακές υποδομές αποκαλύπτει την τραγική εικόνα του Δήμου.
3. Αποκαλύπτεται ότι με την σημερινή οικονομική κατάσταση είναι αδύνατη η κατασκευή μεγάλων δημοτικών έργων
4. Ο Δήμος μας με την σημερινή εικόνα των οικονομικών του και το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει της απαγόρευσης ίδρυσης δημοτικών επιχειρήσεων, δανεισμού και ένταξης στους αναπτυξιακούς νόμους ότι οδηγείται υποχρεωτικά στην περίπτωση αξιοποίησης των δημοτικών πλουτοπαραγωγικών πηγών σε ιδιώτες επενδυτές.
5. Πέραν των παραπάνω αριθμητικών δεδομένων αντιλαμβανόμαστε ότι σε μεγάλο βαθμό ευθύνεται το απαρχαιωμένο σύστημα διοίκησης και διαχείρισης των πόρων του Δήμου, της πλήρους γραφειοκρατικής εξάρτησης από λεπτομερείς νόμους και της εμπλοκής των αιρετών στην διαχείριση .
4. Η οικονομική οντότητα του Δήμου δεν αφορά μόνο τα έσοδα του αλλά συνδέεται άρρηκτα με τα πάγια στοιχεία του που αφορούν την κινητή και ακίνητη περιουσία του. Και φυσικά όλη την δημόσια έκταση του νησιού, της υποδομές του και τις πηγές του πλούτου της, γεγονός που με τα σημερινά δεδομένα δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΠΛΕΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ - ΜΕΙΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ
Η ανάλυση ανέδειξε ουσιώδεις αγκυλώσεις και μειονεκτήματα του συστήματος διακυβέρνησης του Δήμου που όχι μόνο τον αποτρέπουν να λειτουργεί ως δημοκρατικό παραγωγικό, αναπτυξιακό κύτταρο, αλλά τον εμποδίζουν ακόμα και στην απλή διαχείριση συνηθισμένων εργασιών.
Τα πλεονεκτήματα
1.Η Κως ως νησί παρά το μειονέκτημα του θαλάσσιου αποκλεισμού της και των μικρών μεγεθών της ιδιοκτησίας και του πληθυσμού που αυξάνουν το κόστος των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων, έχει ως νησί ένα άρτιο μέγεθος σε έκταση, σε γεωλογική μορφολογία, σε πληθυσμιακή σύνθεση, σε πολυπληθή γειτονία και σε πλούσια ιστορία. Η αρτιότητα της παρέχει τα εχέγγυα μιας ελεγχόμενης ορθολογικής διαχείρισης.
2.Η Κως διαθέτει ένα πλούσιο σε γνώσεις ανθρώπινο νεανικό δυναμικό ικανό να καλύψει το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων της και ιδίως τον τομέα των υπηρεσιών.
3. Η Κως συνδυάζει και μπορεί να καλύψει πλήρως εξ αιτίας της γεωλογίας της την αναψυχή, και σε μεγάλο ποσοστό τον πρωτογενή τομέα και τον τομέα της μεταποίησης.
Τα μειονεκτήματα.
1. Ήδη η Κως με την ξενοδοχειακή φρενίτιδα έχει υπερβεί της δυνατότητες της και έχει ξεπεράσει τις αντοχές της σε υποδομές, σε φυσικούς και υδάτινους πόρους και ανθρώπινο δυναμικό.
2. Οι αρμοδιότητες στις οποίες περιορίσθηκε ο Δήμος στην ουσία τον καθιστά διαχειριστή της καθημερινότητας. Ο Δήμος απέχει μακράν της αναπτυξιακής του προοπτικής και παρέμβασης.
3. Τα οικονομικά του Δήμου είναι ελάχιστα ώστε να ανταποκριθούν στις τεράστιες απαιτήσεις των υποδομών. Εξαρτώμενα στο μεγαλύτερο ποσοστό τους από τα δημόσια κρατικά έσοδα.
4.Ο Δήμος παρά τον τεράστιο πλούτο που διαθέτει αλλά και εξυπηρετεί, αποκλείστηκε εντελώς από την πρόσβαση του στις χρηματαγορές ακόμα και για την εκμετάλλευση των δικών του πηγών πλούτου.
5. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν του παρέχει καμία δυνατότητα αυτοτέλειας για την οργάνωση ενός σύγχρονου συστήματος διακυβέρνησης όπου οι ρόλοι του νομοθετικού σώματος, της εκτελεστικής εξουσίας και της διοίκησης να είναι ξεκάθαροι και να αξιολογούνται.
6. Η διοίκηση και η λειτουργία του είναι υποτυπώδης, εξαρτάται από παρεμβάσεις αιρετών και δεν ανταποκρίνεται ούτε στις τεράστιες απαιτήσεις της περιοχής ευθύνης του, ούτε σε σύγχρονα συστήματα διοίκησης μεγάλων επιχειρήσεων.
7. Οι δυνατότητες παρέμβασης του Δήμου στην αγορά εργασίας των προμηθειών και των έργων είναι υποτυπώδεις εξαιτίας της υποστελέχωσης, της γραφειοκρατίας, των παρεμβάσεων αιρετών και των ανύπαρκτων μηχανισμών αυτοπροστασίας και αυτεπιστασίας.
8.Ο Δήμος της Κω και κατ' επέκταση η κοινωνία απέχουν εξ ολοκλήρου από τη συμμετοχή τους στον Εθνικό προγραμματισμό και κυρίως στον Περιφερειακό εξ αιτίας των μακρινών αρχών και των μονοπρόσωπων συστημάτων διακυβέρνησης.
Στην ουσία και στην πράξη ο Δήμος της Κω όπως είναι σήμερα είναι μια ψευδεπίγραφη εικονική πραγματικότητα μιας δήθεν ουσιαστικής σύμφωνα με το Σύνταγμα εξουσίας που καλείται να διαχειριστεί ένα τεράστιο σπίτι με 70 χιλιάδες οικογενειακά μέλη και με 150 χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ.
Η νέα πενταετία είναι μια κρίσιμη χρονική περίοδος από την οποία θα εξαρτηθεί η μετάβαση από τις γενιές των προηγούμενων χρόνων στις νέες γενεές και από την υστέρηση των θεσμών της Αυτοδιοίκησης στην ανάδειξη τους ως πρωτογενών αυθεντικών κυττάρων ανάπτυξης και συμμετοχικής των πολιτών δημοκρατίας.
Οι προτάσεις μας είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχία του μεγάλου στόχου της δημιουργίας ενός ισχυρού Δήμου και μια κοινωνίας που καθορίζει μόνη της το μέλλον της.
Ο Όμιλος
Ο Όμιλος για την Δημοκρατία και την Αυτοδιοίκηση ιδρύθηκε εξ αιτίας των μεγάλων ελλείψεων που παρατηρούνται στην συμμετοχή των πολιτών στα κοινά, στην γνώση των δυνατοτήτων του Δήμου και στην συμμετοχή χάραξης των στόχων για το μέλλον τους.
* Το πρώτο μέλημα του είναι η ειλικρινής, καθαρή και πλήρης ενημέρωση της κοινωνίας για το σύνολο των θεμάτων και των προβλημάτων που τους απασχολούν. Η γνώση και η ευαισθητοποίηση τους θα οδηγήσουν στην σωστή κρίση, στην σωστή απόδοση ευθυνών και στην σωστή κατεύθυνση αναζήτησης των λύσεων.
* Το δεύτερο μέλημα του είναι να υποστηρίξει τον Δήμο με αναλύσεις των θεμάτων και παραγωγικές εισηγήσεις στους στόχους που τίθενται.
* Το τρίτο είναι να δημιουργήσει τράπεζα γνώσεων και πληροφοριών εύκολα προσβάσιμη στους πολίτες με σκοπό την άντληση θέσεων και κυρίως την απάντηση σε προβληματισμούς και ερωτήματα.
Ο Δήμος
Η εικόνα του Δήμου μας και η πραγματική λειτουργική υποβαθμισμένη οντότητα του είναι άγνωστη στους πολίτες. Αυτό επηρεάζει άμεσα την πολύτιμη προσφορά των αιρετών που αδικούνται ενώ παράλληλα απομακρύνει τους πολίτες από το μοναδικό πραγματικά δικό τους όργανο άσκησης εξουσίας. Προς τούτο απαιτούνται:
* Άμεση ειλικρινής καμπάνια αποτύπωσης και ενημέρωσης των πολιτών για την εικόνα του Δήμου, την εικόνα του νησιού, τα περιθώρια και τις δυνατότητες επίλυσης των καθημερινών προβλημάτων.
Τα ψέματα και οι υποσχέσεις θα πρέπει να σταματήσουν. Οι πολίτες θα πρέπει να μάθουν την πραγματική κατάσταση ώστε να αντιληφθούν ότι η συμμετοχή τους είναι πολύτιμη.
* Άμεση αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του Δήμου με αποκλειστικό σκοπό την αντιμετώπιση της καθημερινότητας. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν όλα τα προσφερόμενα από τους νόμους εργαλεία. Προτείνεται η χρησιμοποίηση της ΚΩΑΝ και η συνεργασία με Κοινωνικές επιχειρήσεις υπό την προϋπόθεση της διαπαραταξιακής συνεργασίας. Προτείνεται οι μετακλητοί να είναι μηχανικοί ώστε να καλύψουν τις τεράστιες ανάγκες των τεχνικών υπηρεσιών και τη πολεοδομίας.
Οι πολίτες δεν πρόκειται να εμπιστευτούν τον Δήμο εάν δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες του και εάν δεν συμμετάσχουν στην ιεράρχηση της επίλυσης των προβλημάτων τους.
* Για τον παραπάνω σκοπό η νέα δημοτική αρχή όποια και εάν είναι αυτή θα πρέπει να προχωρήσει στην αποκατάσταση της ενότητας της δημοτικής αρχής με τους εκπροσώπους των Κοινοτικών Συμβουλίων. Προς τούτο προτείνεται η δέσμευση της επιλογής κατά προτεραιότητα των δύο Χωρικών Αντιδημάρχων από τις προτάσεις του συνόλου των Κοινοτικών συμβούλων των διαμερισμάτων Δικαίου και Ηρακλειδών.
Η Περιφέρεια
Δύο είναι τα θέματα που επηρεάζουν άμεσα την αναπτυξιακή προοπτική του νησιού μας και τα οποία θα πρέπει να τεθούν και να επιλυθούν σύντομα.
* Η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων του Δήμου της Κω και της Περιφέρειας με σεβασμό και τήρηση του ΕΧΤΑ για τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας είναι από τα πλέον σοβαρά ζητήματα που επηρεάζουν την αναπτυξιακή πορεία του νησιού. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να προετοιμαστεί από τον Δήμο πλήρης κατάλογος των αρμοδιοτήτων και το κόστος τους ώστε σταδιακά να εξομαλυνθεί μια ερμαφρόδιτη κατάσταση που αδικεί και τους δύο βαθμούς και επηρεάζει άμεσα την κοινωνία.
* Η Περιφέρεια θα πρέπει να σεβαστεί τον δημοκρατικό προγραμματισμό δράσεων και έργων. Προς τούτο θα πρέπει να δημιουργηθεί ομάδα παρακολούθησης και διεκδίκησης της συμμετοχής του Δήμου στα Εθνικά, Περιφερειακά και Ευρωπαϊκά προγράμματα.
Η Κυβέρνηση.
Επειδή ο Δήμος της Κω είναι κατά 100% εξαρτημένος από την εκάστοτε κυβέρνηση σε όλους τους τομείς της οντότητας του θα πρέπει.
* Κύριο μέλημα πρέπει να είναι η καθημερινή υπενθύμιση και διεκδίκηση της αυτάρκειας, της αυτοτέλειας και της εγγύτητας των αρμοδιοτήτων του Δήμου μας.
* Η απαίτηση της αποδέσμευσης του ποσού των 17 εκ ευρώ του μαξιλαριού και η απελευθέρωση του Δήμου από την απαγόρευση άντλησης κεφαλαίων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και επιδοτήσεων των αναπτυξιακών νόμων για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και τις δικές του πηγές πλούτου είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας.
* Η διεκδίκηση της άμεσης παύσης κατασκευής νέων ξενοδοχειακών μονάδων είναι ζήτημα πλέον επιβίωσης του νησιού και των κατοίκων του. Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι αναγκαίος όσο ποτέ άλλοτε.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1
Πρόταση του ελάχιστου στελεχιακού δυναμικού αντιμετώπισης της καθημερινότητας
Τεχνικές Υπηρεσίες Κεντρικές
3 Πολιτικοί Μηχανικοί
2 Μηχανολόγοι μηχανικοί
2 Ηλεκτρολόγοι μηχανικοί
2 αρχιτέκτονες
2 Τοπογράφοι
1 συγκοινωνιολόγος
2 Γεωπόνοι
1 κτηνίατρος
4 εργοδηγοί ή υπομηχανικοί
Τεχνικές Υπηρεσίες Δικαίου και Ηρακλειδών
2 Πολιτικοί μηχανικοί
2 Αρχιτέκτονες
2 Εργοδηγού ή υπομηχανικοί
Τεχνικό προσωπικό συντήρησης κτηριακών και αστικών υποδομών
Ηλεκτρολόγοι κτηρίων 2
Ηλεκτρολόγοι Οδικού φωτισμού 8 + 4 = 12
Υδραυλικού κτηρίων 2
Συντηρητές μηχανημάτων αυτοκινήτων 6
Ξυλουργοί σιδεράδες 4
Τεχνίτες οδοποιίας 15
Τεχνίτες συντήρησης γενικών καθηκόντων Πόλη12 + χωριά15 = 27
Κηπουροί Πόλη 15 + Χωριά 10 = 25
Πολεοδομία
Τοπογράφοι 3
Αρχιτέκτονες 2
Υπομηχανικοί 5
Σχεδιαστές 3
Γραμματεία 4
Οικονομικές Υπηρεσίες
Οικονομολόγοι 4
Λογιστές 6
Γραμματεία 6
Καθαριότητα
Χωριά μόνιμοι 30 + Εποχικοί 30
Πόλη μόνιμοι 30 + εποχικού 30
Απορριμματοφόρα χωριά 30 πόλη 18